כוסות רוח

השימוש בכוסות רוח קיים כבר אלפי שנים. הרמב"ם, שכינה כוסות אלו בשם "קרני מציצה" , כבר כתב על שיטת טיפול זו: "כאב ראומטי הנובע מהצטננות, קרובה רפואתו על ידי כוסות רוח שמחממים אותם חימום רב על ידי אש ומניחים אותם בגוף כנגד מקום הכאב, ומיד יסור הכאב. יש מקרים שצריכים לחזור על הפעולה עוד פעם ופעמיים. תוצאות הריפוי כל כך מהירות, עד שיש הנוטים לחשוב שיש ברפואה זו ממין הכישוף".  

שימוש בכוסות רוח משמש ברפואה סינית לטיפול בשני דברים עיקריים:
1. התכווצויות שרירים, כאבים ראומטיים – סיבת הכאב למעשה היא סטגנציה מקומית של צ'י או דם. הכוס גורמת לשבירה של נימי דם דקים מתחת לעור בנוסף לוואקום שהיא יוצרת מתחת לעור. שני הדברים האלו (פתיחה עדינה של ה"צינור" והנעה ע"י וואקום) גורמים לפתיחת הסטגנציה המקומית ולהפגת הכאב.
2. שלבים ראשונים של הצטננות – על פי הרפואה הסינית, הצטננות נגרמת כתוצאה מכניסה של רוח קרה באזור שבין שתי השכמות והעורף. הנחה של כוסות רוח באזור זה של הגוף ודווקא בשלב הראשוני של ההצטננות גורמת ליצירת וואקום מתחת לעור ו"למשיכת" הרוח הקרה החוצה.

כוסות רוח עשויות לרוב מזכוכית, אך יש גם כאלה העשויות מחומרים אחרים כמו במבוק או פלסטיק. שולי הכוס מעוגלים כדי למנוע פגיעה בעור המטופל. במהלך הטיפול יוצרים תת לחץ בחלל הכוס באמצעות שימוש באש בכוסות מסורתיות, ובאמצעות שימוש במשאבה בכוסות מודרניות יותר.
לאחר הטיפול נשארים סימנים על העור למשך מספר ימים עד שהם נעלמים לגמרי.

Scroll to Top